Hoe ver gaat jouw hoogsensitiviteit?

Vandaag sprak ik een lieve cliënte die hoogsensitief is. Bianca zal ik haar noemen. Toen ik mij op haar concentreerde begon ik beelden te zien en sensaties te voelen in mijn lichaam. Ik voelde direct dat zij erg hoogsensitief is en dat zij nog niet helemaal had geleerd hoe hiermee om te gaan. Het gevolg was dat zij  soms ‘volliep’ met indrukken die zij niet kwijt kon. Wat zelfs kon resulteren in paniekaanvallen.

Ik vergeleek dit mechanisme met een spons. Als niet- hoogsensitief persoon heb je een afweerlaagje om je aura. Als een plastic zakje om een spons. Wanneer je deze ‘omhulde’ spons ergens over heen haalt, neemt de spons in het plastic zakje niets op.

Wanneer je hoogsensitief bent wordt de spons echter niet zo goed beschermd. Om de aura is de beschermlaag dunner, poreuzer of geheel niet aanwezig. (alsof het zakje dat om de spons heen zit allemaal gaatjes in zich heeft.)

Je ziet dan dat de spons overal vuil water /indrukken in zich opneemt. Wanneer je een spons dan in verschillende omgevingen legt, zuigt de niet-beschermde spons zich vol. En wanneer je de spons niet ‘uit knijpt’ kan hij op den duur niets meer opnemen en ‘druppelt hij’ of komt het vuil wat hij heeft opgezogen ook op andere oppervlakten terecht!

Wanneer je hoogsensitief bent zie je dat je lichaam en aura werken als een spons.

Je loopt door de supermarkt en neemt hier indrukken in je op: Geluiden, ergernissen van mensen, misschien zie je bij bepaalde mensen een emotie, je ziet wellicht iemand lopen met een kreupel been, je ruikt de geur van brood, je hoort kinderen schreeuwen, je ziet een lege doos liggen, je staat in de rij etc. Terwijl je je door de supermarkt heen beweegt neemt je aura daarmee energie van anderen in zich op. Dat is onvermijdelijk want net zoals je ademt, ademt je aura energie in en uit. Wanneer je hoogsensitief bent kun je echter andermans energie of een sfeer vaak moeilijker loslaten.

Allerlei energie-afval-bolletjes blijven als het ware hangen in je aura. En een vol gevoel ontstaat. Je kunt je moe voelen, somber, je kunt hoofdpijn of buikpijn ervaren of andere klachten zoals spierspanningen etc. En dat alles zomaar, zonder dat je bewust indrukken van anderen in je eigen energie waarneemt.

Handig is dan natuurlijk deze indrukken los te kunnen laten. Zoals in eerdere blogs beschreven kun je dan de energie wegsturen door bewust afstand te nemen en te zeggen hardop of in jezelf: ‘alles wat niet van mij is gaat terug naar waar het vandaan komt’.

Belangrijk is ook om bewust om te gaan met je hoogsensitiviteit. Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen:

  • Welke belasting kan ik aan? Hoeveel uren werk / activiteiten / hobby / verjaardagen / supermarkten / gesprekken / uitjes etc. kan ik hanteren zonder hier moe of beroerd van te worden?

Wanneer je jezelf en je hoogsensitiviteit beter leert kennen kun je hier ook rekening mee leren houden. Zoals:

  • Wanneer je moe bent geen druktes opzoeken
  • Rekening houden met wat je in een week plant zodat je niet overbelast raakt en je ‘beschermlaagje’ rondom je aura zo stevig mogelijk blijft
  • Je afvragen: ‘wat is nu goed voor mij?’ zodat je leert rekening te houden met jezelf! Dit in plaats van dat je je (zoals veel hoogsensitieve personen doen) automatisch afstemt op de behoeften van anderen.
  • Je grenzen goed leren voelen en communiceren.

Wanneer je beter leert omgaan met je hoogsensitiviteit kun je leren indrukken los te laten en hoef je geen last te hebben van je hoogsensitiviteit.

Paniekaanvallen, onrust, oververmoeidheid, stemmingswisselingen etc. kun je dan overwinnen en je kun je sensitiviteit als een kwaliteit gebruiken!

Bianca wist niet dat haar hooggevoeligheid zoveel impact op haar had. Ze had bedacht dat zij gewoon raar of gek was omdat ze paniekaanvallen kreeg om niets, moest huilen als ze op vakantie ging en afscheid nam van haar ouders, snel moe was en ze steeds diep doordacht over het leven of over dingen die ze meemaakte. Liefst wilde ze niet meer zo zijn!

De kunst zit hem erin om de zelfafwijzing om te leren buigen naar zelfacceptatie en ‘lief zijn voor zichzelf’!

Wanneer je je hoogsensitiviteit accepteert en ermee om leert gaan, kun je ervan genieten!

Intenser contact met de mensen om je heen, fijne gesprekken, een signaalfunctie bij onrecht of onduidelijkheid etc. zijn dan mooie gevolgen!