Tips om je te verbinden met je partner

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Soms ontstaan er omstandigheden waardoor de relatie niet meer optimaal voelt. Je leeft langs elkaar heen. Er zijn ergernissen of je belangstelling voor de ander vervaagt!

De basis van jullie relatie voelt wellicht stevig maar heeft onderhoud nodig! Om jezelf en je relatie daarin te ondersteunen kun je de volgende tips volgen!

Verbinden met je partner:

  1. Kijk elkaar dagelijks minimaal een paar minuten lang in de ogen zonder iets te zeggen
  2. Benoem minimaal 1x per dag iets positiefs van je partner, of iets waarin je een positieve intentie herkent
  3. Herken de interactiecirkels: Wat doe je als je je minder verbonden of zelfs te veel verbonden voelt met je partner? Neem je afstand, of word je kritisch en probeer je hem of haar te veranderen? En hoe reageert je partner daarop?
  4. Leer jezelf beter kennen. Wat zijn jouw behoeften? Hoe reageer je als je het niet krijgt? Denk bijvoorbeeld aan steun. Stel je partner geeft je niet de steun of aanwezigheid die je wenst. Wordt je dan boos of kritisch of trek je je terug?
  5. Leer anders om gaan met je pijn en je behoeften. Wanneer je weet welke behoeften je hebt zoals behoefte aan praten, steun, nabijheid, knuffelen, alleen zijn, etc.  kun je dit benoemen en ook gerichter vragen aan je partner. Ook als het antwoord nee is kun je er voor jezelf zijn!
  6. Je kunt volwassen communiceren over je emoties en verwachtingen en ook over de onderliggende behoeften. Bijvoorbeeld: ‘Zou je vanavond ruimte willen maken voor een gesprek met mij, ik wil graag iets bespreken?’ Of : ‘Zou je naar me willen luisteren zonder te reageren. Ik heb je luisterend oor nodig en zou het moeilijk vinden op dit moment om te praten over oplossingen.’ Of: ‘ Ik voel me onzeker vandaag zou je me willen vasthouden.’ Of: ‘Toen je vandaag later thuis kwam dan ik verwachtte voelde ik me eenzaam. Ik weet dat je het niet zo bedoelde, alleen ik merk dat ik nog een beetje in dat gevoel van ‘eenzaamheid’  zit.’
  7. Onderzoek hoe je reageert tijdens een meningsverschil. Onderzoek hoe je partner reageert. Ontdek je een patroon? Maak dit bespreekbaar! Zonder dat je de schuld bij een van jullie neerlegt, benoem het zo neutraal mogelijk: ‘Ik zie dit gebeuren, hoe zie jij dat?’
  8. Geef je partner het gevoel dat je er echt voor hem of haar bent. Leef mee met elkaars dagelijks leven. Blijf geïnteresseerd ook al denk je alles al over je partner te weten! Vraag hoe iets ging, stuur een whatsapp met een lieve tekst. Laat je partner zien dat je trots op hem of haar bent! Bijvoorbeeld door openlijk een compliment tegeven!
  9. Haal positieve herinneringen op! Probeer je te herinneren op welke momenten je je extra verbonden voelde met je partner, en deel die herinnering. Bijvoorbeeld een moment van humor op vakantie. Een moment waarop je diepe liefde en verbondenheid voelde op een regenachtige zondag in bed of bijvoorbeeld toen je partner een presentatie gaf en je je enorm trots voelde!
  10. Voer positieve rituelen in. Bijvoorbeeld even kletsen en knuffelen bij het wakker worden, een kus bij het afscheid, samen uitgebreid ontbijten op zondag.