Burn out wat is dat?

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Sandra consulteerde mij. Sandra heeft een Burn out en ze had gehoopt zich wat beter te gaan voelen de afgelopen weken. Sandra is zich bewuster van haar grenzeloosheid en werkt hard aan zichzelf. Ze zegt bijvoorbeeld meer ‘nee’. Echter hoe meer zij ‘nee’ zegt des te minder goed zij zich gaat voelen. Haar ‘nee’ lijkt niet meer genoeg. Ze geeft aan: ‘Het lijkt alsof ik echt niks meer wil!’ ‘Dat kan toch niet?!’

Net als veel mensen die net in een burn out terecht zijn gekomen denkt Sandra dat ze met ‘de juiste dingen doen’ snel weer beter wordt. Helaas is een burn out iets wat je niet ‘snel’ achter je laat. Naast nieuwe inzichten opdoen is het belangrijk dat je beter in contact komt te staan met jezelf en je eigen grenzen. En vervolgens dat je nieuw gedrag aanleert. Grenzen stellen, assertiever worden en vanuit contact met je eigen wensen en behoeften leven horen hierbij. Je bent tijdens het herstellen van een Burn out op zoek naar een nieuwe balans.

Sommige bedrijfsartsen hebben een staatje waarbij hersteltijd van een burn out is gesteld op 6 weken. Helaas zie ik in de praktijk hele andere tijdspaden. Het kan soms maanden of jaren duren voordat iemand volledig hersteld is van een burn out. Vaak voelen mensen zichzelf ook ‘blijvend veranderd’.

Burn out is een systeem van overbelasting, grenzeloosheid, en ‘niet goed voelen’ van jezelf.

Je moet erg veel van jezelf, en dat ‘moet’ ook vaak op een ‘perfectie’ of ‘zo goed mogelijke’ manier. Je ‘rekt’ je belastbaarheid daarbij steeds tot het uiterste ‘op’ waardoor je veerkracht op een gegeven moment steeds minder wordt en je minder aan kunt dat je wilt of denkt.

Bij het herstellen van een burn out is het belangrijk om te ‘ont’ moeten. En daardoor ontmoet je jezelf!

Je leert jezelf weer voelen. Leert (eerst heel veel) ‘nee’ zeggen. Leert in plaats van ‘moet dingen’ leuke dingen te ondernemen.

Je leert omgaan met je overlevingsmechanismen zoals zelfkritiek, schuldgevoelens of onrust. Deze sporen je normaal gesproken aan om tóch de dingen te doen die moeten om zo afwijzing en emotionele pijn te vermijden. Door de burn out kún je dat echter niet meer.

Door deze gevoelens te erkennen maar er niet naar te handelen, leer je je focus te leggen op je eigen behoeften. Wat WIL ik in plaats van wat MOET ik (van mijzelf).

Wanneer je hebt geleerd je leven te wijden aan plezierige dingen ga je vervolgens op zoek naar een nieuwe balans tussen ja en nee. Tussen de dingen die moeten en de dingen die je wilt doen.

 Burn out is kortom van een afstandje bekeken een transformatie proces waarbij je door bepaalde dingen niet meer te KUNNEN, leert wat je zou WILLEN en wat je NODIG HEBT. Een proces van zelfverwerkelijking dus!