Liefdevol met jezelf omgaan

zelfacceptatie
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Samantha: ik was laatst in een Zoom meeting toen mijn collega mij bekritiseerde. Ineens voelde ik mijn hart sneller kloppen en ik merkte ook dat ik bloosde. Ik vond het eerst juist goed dat ik actief had deelgenomen, maar ik voelde me ineens klein worden. Ik snapte er niks van. Ik zei tegen mijzelf: ‘Kom op nou Samantha, doe niet zo achterlijk’. ‘Wat heb jij nou weer, doe niet zo stom! Het is maar een online meeting. Je bent nota bene niet eens in dezelfde ruimte! Wat zullen ze wel niet van je denken… etc. etc.’

Samantha voelde zich door dit interne gesprekje met zichzelf niet beter. Sterker nog ze voelde zich ‘nog stommer’. In plaats van die schop onder haar kont die ze volgens eigen zeggen nodig had, stelde ik een alternatief voor!

Veel mensen vergeten liefdevol met zichzelf om te gaan. In plaats daarvan bekritiseren ze zichzelf. Vaak zoals ze in hun jeugd geleerd hebben. Ze kunnen zo behandeld zijn door hun ouders of hebben hun ouders ook op die manier met zichzelf zien omgaan.

De vraag is of je beter functioneert wanneer je tegen jezelf zegt dat je stom of achterlijk bent?  Voel je je dan sterker? Ga je dan beter functioneren? Het antwoord is: ‘nee!’.

Afwijzing, en specifiek zelfafwijzing maakt je namelijk zwakker en niet sterker!

Wat wij allemaal nodig hebben is acceptatie en dan vooral zelfacceptatie. Wanneer we liefdevol met onszelf om gaan voelen we ons sterker en zijn we beter bestand tegen kritiek of commentaar van buitenaf.

Samantha leerde zichzelf liefdevol gerust te stellen: ‘oh kijk nou ik wordt rood en mijn hart klopt sneller. Wat goed dat ik dat opmerk. Kennelijk vind iets in mij dit gesprek spannend! Het commentaar van die collega raakt me. Wat vervelend! Het is ook helemaal niet leuk als mensen zo  tegen me doen! Het is niet erg dat ik dat lastig vind!  Ik weet dat ik niet gek of raar ben. Het is oké. Ik kan dit commentaar ‘aan’. Ik ben er voor mijzelf’

Door liefdevol te zijn en de gevoelens die er zijn te accepteren en zelfs het bewustzijn ervan te complimenteren leer je je geest nieuwe manieren van omgaan met jezelf. Door deze positieve benadering ontstaan nieuwe verbindingen in je hersenen. Daardoor voel je je niet alleen op dat moment maar ook in toekomstige situaties beter!