Jezelf uitdagen (2)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zoals in de Blog ‘contact met jezelf’ naar voren kwam kun je vanuit het contact met jezelf leren je gedrag te veranderen of je leert keuzes te maken die voor jou goed zijn.

Een korte terugblik: Werken aan jezelf klinkt mooi en is iets wat veel mensen nastreven. Bewust worden, bewust keuzes maken, valkuilen uit de weg ruimen, sterker worden, assertiever zijn, gelukkiger worden etc.

Maar hoe doe je dat nou? Wat is hiervoor nodig?

Om aan jezelf te werken, bepaalde patronen in te zien en zelfs te kunnen veranderen gaan bewust zijn voor af. Je kunt je bewust worden van patronen in je leven, bepaalde zaken die zich steeds (soms pijnlijk duidelijk) herhalen. Zaken die je wilt voorkomen maar je toch steeds weer lijken te overkomen… Gedrag van jezelf of anderen waar je last van hebt etc!

Door ‘contact maken met jezelf’ wordt je  je bewust van je eigen wensen, behoeften en voorkeuren.  Voelen wat je lichaam je vertelt over de activiteiten die je onderneemt. Voelen wat je ervaart bij verzoeken die familieleden, vrienden en bekenden aan je doen. Dat helpt je om je bewust te worden van : ‘wat is goed voor mij?’

Het oude systeem in jezelf uitdagen

Joanna: ik wilde eigenlijk niet naar de verjaardag van mijn vader. Zijn nieuwe vrouw en kinderen zouden er zijn en ik voel me altijd slecht. Hij hemelt hen allemaal op en zegt dan tegen mij: ‘wat deed jij ook al weer?’ hij weet niet wat ik doe en vergeet de namen van mijn kinderen. Terwijl hij met de andere kleinkinderen leuke dingen doet worden de mijne nooit uitgenodigd. Als er eens iets is en hij moet naar het ziekenhuis mag ik altijd opdraven maar ook dan is er commentaar: ‘mijn auto is niet schoon genoeg. Ik moet doorrijden. Of hij verteld hele verhalen over mijn broertje die hij zo geweldig vind, terwijl hij van mij niet eens weet wat voor werk ik doe’.  Ik kan eigenlijk niks goed doen in zijn ogen en dat zegt hij me te pas en te on pas. Ik denk dan bij mijzelf dat hij er niks aan kan doen, dat hij niet beter weet. Maar ondertussen raakt het me wel en wordt ik er onzeker van. Hoe ik ook mijn best doe, het lijkt nooit goed genoeg te zijn!

Als je eenmaal voelt: ‘ik zeg “ja” maar mijn lijf toont weerstand, of mijn gevoel zegt “nee”. Kun je gaan kijken hoe je hiermee om kunt leren gaan.

Allereerst ligt er vaak een uitdaging in jezelf. Je bent bijvoorbeeld net als Joanna gewend om je familie te pleasen. Ook al behandelen ze je slecht kun je vanuit een oud aangeleerd systeem in jezelf, tegen jezelf te zeggen: ‘ze bedoelen het niet zo’. ‘Ze hebben geen tijd’. ‘Ze kunnen er niets aan doen’. En zich onder het mom van het goedpraten je slecht laten behandelen.

De gedachten die je hebt, schuldgevoelens als je op komt voor jezelf of nee wilt zeggen zorgen er soms voor dat je dat niet doet en dingen goed praat. Of het zorgt ervoor dat je “ja” zegt als je eigenlijk voelt dat je “nee” wilt zeggen.

Het systeem uitdagen wil zeggen dat je kleine stapjes gaat maken. Je leert dat je een ‘goed mens’ blijft ook al zeg je nee of voldoe je niet (meer) (of niet meer helemaal) aan verwachtingen.

Je leert dat als je voor jezelf zorgt, je nog steeds goed, lief en aardig bent, misschien zelfs niet afgewezen wordt. En als je wel afgewezen wordt leer je die afwijzingen incasseren en ze ook soms buiten jezelf te laten. De reactie van een ander verteld ook veel over de ander.

‘Goed zijn’ is aanwezig zelfs als ben je lui of sacherijnig. Je gedrag staat er los van.

Oude systemen komen vaak voort uit onze kindertijd. We leren dat we wanneer we een rol aannemen binnen ons gezin: rebels zijn, braaf zijn, grappig zijn, bemiddelend zijn, zorgzaam zijn, lief zijn, goed presteren etc.  Dat we gewaardeerd en geaccepteerd worden en als we niet voldoen aan de rol ie er voor ons is weggelegd dat we dan ‘alleen staan’, afgewezen of pijn gedaan worden.

De angst voor onaangename gevoelens kan zo groot zijn dat we vele jaren later, als we volwassen zijn en zelf kinderen hebben ons nog steeds naar die rol blijven gedragen.

Wanneer de rol niet meer past, we er verdrietig, opstandig of boos van worden is het een mooi moment om te onderzoeken of het nog steeds klopt.

Het deel in jezelf uitdagen dat je verteld dat je ‘slecht of schuldig bent’ als je je niet naar de verwachtingen gedraagt zal dan in opstand komen. Een rotgevoel in je lijf kan het resultaat zijn. Onrust, schuldgevoelens etc.

Ondanks dat een deel in jou angstig is, je ‘slecht’ noemt, je aanspoort met negatieve gedachten om toch maar te doen wat er van je verwacht wordt kun je KIEZEN om het niet te doen en deze nare gevoelens te onderzoeken.

Joanna: ik zei ‘nee’ tegen mijn vader en hij keek zo beteuterd! Ik voelde me zo schuldig en slecht dat ik eigenlijk meteen daarna ‘sorry’ zei. Ik kon het niet inhouden. Hij begon daarop te zeggen dat hij niet op me kon rekenen! Terwijl ik juist de enige ben die altijd klaar staat voor hem en nooit aan mijzelf dacht! Ik voelde me zo slecht en verdrietig. Uiteindelijk heb ik ondanks mijn schuldgevoelens en verdriet voet bij stuk gehouden en heeft Tessa mij geholpen het rotgevoel te doorstaan met behulp van EMDR. Het rotgevoel werd draaglijker, verminderde en is nu bijna weg. Als ik nu “nee” zeg voel ik me bijna niet meer schuldig en het lukt me steeds beter om bij mijzelf te blijven en te luisteren naar wat goed is voor mij!

Door voor ander gedrag en andere gedachten te kiezen ontstaat er een nieuw systeem in jezelf. Het oude systeem gaat niet weg, het heeft je altijd geholpen om te overleven en in tijden van crisis zal het zich zeker laten zien. Het nieuwe systeem is er daarnaast dus een waarbij je vanuit het contact met jezelf kunt kiezen; Vanuit het contact met jezelf bewustere keuzes kunt maken. Grenzen kunt stellen en jezelf kunt waarderen.