Gedrag en grenzen (4)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zoals in de Blog ‘contact met jezelf‘, ‘jezelf uitdagen‘ en ‘compassie voor jezelf’ naar voren kwam kun je vanuit het contact met jezelf leren je gedrag te veranderen of je leert keuzes te maken die voor jou goed zijn.

Een korte terugblik:

Werken aan jezelf klinkt mooi en is iets wat veel mensen nastreven. Bewust worden, bewust keuzes maken, valkuilen uit de weg ruimen, sterker worden, assertiever zijn, gelukkiger worden etc.

Maar hoe doe je dat nou? Wat is hiervoor nodig?

In verschillende blogs vertel ik je hier over!

Om aan jezelf te werken, bepaalde patronen in te zien en zelfs te kunnen veranderen gaan bewust zijn voor af. Je kunt je bewust worden van patronen in je leven, bepaalde zaken die zich steeds (soms pijnlijk duidelijk) herhalen. Zaken die je wilt voorkomen maar die je toch steeds weer lijken te overkomen… Gedrag van jezelf of anderen waar je last van hebt etc!

In de eerste blog van deze serie sprak ik over ‘contact maken met jezelf’.

Je wordt je zo bewust van je eigen wensen, behoeften en voorkeuren.  Voelen wat je lichaam je verteld over de activiteiten die je onderneemt. Voelen wat je ervaart bij verzoeken die familieleden, vrienden en bekenden aan je doen. Dat helpt je om je bewust te worden van : ‘wat is goed voor mij?’

Vervolgens kom je een systeem in jezelf tegen wat je kunt leren uitdagen. Een systeem wat je altijd heeft geholpen rotgevoelens behorende bij afwijzing te vermijden.

Door voor jezelf te leren kiezen en ‘nee’ te zeggen bijvoorbeeld leer je dat je ‘goed’ bent ook al kies je ervoor om naar je eigen gevoel te luisteren.

Grenzen stellen en voor jezelf op komen kan een hele uitdaging zijn en hoe je dat kunt doen kun je onder andere bekijken in de animatie ‘verbindende communicatie’.

Om systemen te kunnen doorbreken is compassie voor jezelf nodig. Een manier van jezelf steun geven, bewust worden van wat je denkt en zegt tegen jezelf en vervolgens jezelf geven wat nodig is. Het is oké om te voelen wat je voelt. Het is oké om te denken wat je denkt echter er zijn nog meer mogelijkheden. Er ontstaat ruimte voor nieuwe gedachten en gevoelens!

Je anders gedragen kan de volgende stap zijn. Je bent je bewust van wat je wenst, je bent je bewust geworden van achterliggende behoeften en je eigen behoeften zijn tastbaarder. Je merkt dat je beter voor jezelf kunt zorgen echter niet alle omstanders zijn er blij mee!

Waar is nu toch die behulpzame altijd ja zeggende persoon gebleven? Of zoals in de situatie met Joanna, wie gaat haar vader nu naar het ziekenhuis rijden als Joanna het niet doet. Systemen komen onder druk te staan en vaak komt dan die druk weer terug bij de veranderde persoon. Dit kan in de vorm van weerstand zijn. Mensen worden boos, zeggen onaardige dingen om de persoon die aan het veranderen is er  toe te bewegen weer de oude rol in te nemen.

Het stellen van duidelijke grenzen wordt nog belangrijker.

Erkennen wat dat met de ander doet kan helpen, bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat het je boos maakt dat ik nu niet …. Doe. Alleen op dit moment kan en wil ik je niet bieden wat je nodig hebt. Het is niet mijn intentie je te kwetsen. Ik vind het erg naar dat je je zo voelt.’

Dat je niet wilt voldoen aan verwachtingen hoeft niet te betekenen dat je de anders rotgevoelens niet erkend. Je kunt ze erkennen zonder ze te moeten oplossen. Dit is ook het geval met boosheid of een andere emotionele reactie die je opmerkt. ‘Ik merk dat je geraakt bent omdat ik onze afspraak wens af te zeggen. Voel je je misschien afgewezen of heb je het gevoel dat ik geen rekening met je hou? Ik wil je zeggen dat ik je belangrijk vind en dat ik van je hou maar dat het nu voor mij niet goed is om af te spreken. Het spijt me als je hierdoor rotgevoelens ervaart!’.

Grenzen stellen kun je compassie vol doen. Je inlevingsvermogen kan je helpen om te trachten een verbinding te behouden. Soms is dat (tijdelijk) niet mogelijk omdat de ander of jij je terugtrekt. Ook dan is er later nog van alles te herstellen. Het kan ook betekenen dat er mensen uit je leven zullen verdwijnen omdat deze de veranderingen die je maakt niet kunnen accepteren.

Soms kun je in het leven niet voorkomen dat je andere mensen raakt of kwetst. Je kunt onbedoeld een laatste eierkoek kopen bij de bakker waarop de buurvrouw net haar zinnen had gezet!

Of je koopt een fiets en dit blijkt net de droomfiets te zijn van de vrouw die na jou de winkel in komt wandelen.

Het helpt om je bewust te zijn van ieders eigen verantwoordelijkheden hierin.

Je bent verantwoordelijk voor je eigen reacties op gebeurtenissen en zo is de ander dat ook. Wanneer je onbedoeld iemand boos maakt, kwetst of verdriet doet kan het een groeikans betekenen voor jou en voor de ander. Een kans om te leren bij jezelf te zijn. Een kans om te leren kiezen voor jezelf bijvoorbeeld.

En voor de ander kan het een kans zijn om zijn eigen reacties en emoties te onderzoeken. Waar wordt er geraakt?

Voor emoties die iemand anders ervaart, kun je geen verantwoordelijkheid nemen. Je kunt wel zoveel mogelijk vanuit zorg en compassie handelen. Je in leven in de ander hoort daarbij. Evenals verbindend communiceren. Vervolgens is het ook vertrouwen in de kracht van de ander nodig om deze kwetsing te kunnen dragen.

Wanneer je leert dat zowel jijzelf als andere in staat zijn tegenslagen, afwijzingen, pijnlijke momenten of frustraties te dragen worden relaties gelijkwaardiger. Jij hoeft anderen niet te beschermen, ook niet tegen jezelf. En de ander hoeft jou niet te beschermen ook niet tegen zichzelf. Verbindingen worden opener eerlijker en betrouwbaarder op die manier en bijkomend voordeel: Je kunt jezelf zijn!