Compassie voor jezelf (3)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Zoals in de Blog ‘contact met jezelf’ en ‘jezelf uitdagen’ naar voren kwam kun je vanuit het contact met jezelf leren je gedrag te veranderen of je leert keuzes te maken die voor jou goed zijn.

Een korte terugblik:

Werken aan jezelf klinkt mooi en is iets wat veel mensen nastreven. Bewust worden, bewust keuzes maken, valkuilen uit de weg ruimen, sterker worden, assertiever zijn, gelukkiger worden etc.

Maar hoe doe je dat nou? Wat is hiervoor nodig?

Om aan jezelf te werken, bepaalde patronen in te zien en zelfs te kunnen veranderen gaan bewust zijn voor af. Je kunt je bewust worden van patronen in je leven, bepaalde zaken die zich steeds (soms pijnlijk duidelijk) herhalen. Zaken die je wilt voorkomen maar je toch steeds weer lijken te overkomen… Gedrag van jezelf of anderen waar je last van hebt etc!

In de blog ‘contact maken met jezelf’ sprak ik over bewustwording. Bewustwording van je eigen wensen, behoeften en voorkeuren.  Voelen wat je lichaam je verteld over de activiteiten die je onderneemt. Voelen wat je ervaart bij verzoeken die familieleden, vrienden en bekenden aan je doen. Dat helpt je om je bewust te worden van : ‘wat is goed voor mij?’

Vervolgens kom je een systeem in jezelf tegen wat je kunt leren uitdagen. Een systeem wat je altijd heeft geholpen rot gevoelens behorende bij afwijzing te vermijden.

Door voor jezelf te leren kiezen en ‘nee’ te zeggen bijvoorbeeld leer je dat je ‘goed’ bent ook al kies je ervoor om naar je eigen gevoel te luisteren.

Het kan betekenen dat je van hieruit leert om grenzen te stellen. Op komen voor jezelf, je eigen (schuld en rot-) gevoelens overwinnen is hier onderdeel van.

Op een verbindende manier ‘nee’ zeggen kan helpen (bekijk hiervoor de animatie verbindende communicatie).

Wat belangrijk is in dit proces is compassie hebben voor jezelf.

Wanneer je je bewust wordt van je eigen gedachten en emoties zul je merken dat je jezelf kunt veroordelen je kunt je bewust worden van gedachten als: ik moet niet moeilijk doen, sterk zijn en doorgaan. Iedereen heeft wel eens wat! Wat zit ik nu te zeuren! Ik zou dit allang moeten kunnen! Heb ik het nu al weer gedaan?! Waarom moet ik dit nu al weer meemaken?!

Je kunt deze gedachten observeren en onderzoeken wat ze met je gevoelens doen. Vervolgens kun je leren ook deze gedachten met compassie te bekijken: ‘Oh kijk eens wat ik denk, het voelt naar. Wat goed dat het me nu opvalt dat ik deze gedachten heb!’

Ook kun je met jezelf in gesprek gaan: ‘natuurlijk mag je bang, boos of verdrietig zijn. Het is toch ook naar dat… Het is oké om je zo te voelen. Ik ben er voor je (je bent er dus voor jezelf)’ Je kunt jezelf op die manier erkenning en steun geven.

Afwijzen van jezelf zou je kunnen vergelijken met ‘zelfmishandeling’. ‘Oh kijk nou hoe ik mijzelf veroordeel en pijn doe. Ik begrijp het wel. Dat was ooit nodig om mij aan te sporen om tegen mijn gevoel in te gaan. Wat moet ik bang geweest zijn! Wat doe ik mijzelf veel pijn door mijzelf lelijk dom en stom te noemen. Ik begrijp dat het dus erg hard nodig was om dat de pijn die ik ervoer als ik me niet zo zou gedragen nog veel groter zou zijn… ik ben er voor mijzelf. Ook al kan ik mijn gedachten of gedrag nog niet (helemaal) aanpassen, het is goed dat ik nu zie wat er gebeurt!

Waardeer je bewustwording van gedachten en gedrag. Zelfs al kun je het niet veranderen. Soms hoef je ook niets anders te doen dan jezelf bewust te worden van wat je doet. Plus jezelf waarderen voor het bewustzijn wat je hebt!

Hierdoor ontstaan nieuwe verbindingen in je hersenen!

Wanneer je je beseft: Ik rij altijd dezelfde weg naar Rome. Ontstaat daar automatisch ruimte voor een nieuwe gedachte: Het kan dus betekenen dat er nog een andere weg is!

Wanneer je dat besef niet hebt, dan rij je gewoon altijd op dezelfde weg. Het bewustzijn van je gedrag en je gedachten werkt op dezelfde manier. Wanneer je beseft wat je denkt, welke invloed dat heeft op je gevoelens en je gedrag. Zorgt dat bewustzijn, dat besef er voor dat er nieuwe gedachten kunnen ontstaan.

Het bewustzijn: ‘Wat goed dat me nu opvalt dat ik tegen mijzelf zeg dat ik niet moet zeuren! Dat ik daar een knoop van in mijn buik krijg. Knap van me dat me dat is opgevallen!’. Zorgt er automatisch voor dat er ruimte ontstaat om het op een andere manier te doen. Kennelijk hoeft dat niet zo te zijn! Er ontstaat ruimte voor een nieuwe gedachte: ‘misschien zeur ik wel helemaal niet maar mag het gewoon pijn doen als ik op die manier wordt behandelt. Misschien verdien ik wel beter.’

Plus; wanneer je jezelf waardeert voor dat bewustzijn, vul je je reservoir van zelfwaardering waardoor je tegenslagen beter kunt incasseren!

Compassie voor jezelf is dus helpend in je bewustwording. Het geeft letterlijk en figuurlijk ruimte voor nieuwe gedachten, gevoelens en gedrag!