Het contact met jezelf (1)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Werken aan jezelf klinkt mooi en is iets wat veel mensen nastreven. Bewust worden, bewust keuzes maken, valkuilen uit de weg ruimen, sterker worden, assertiever zijn, gelukkiger worden etc.

Maar hoe doe je dat nou? Wat is hiervoor nodig?

Om aan jezelf te werken, bepaalde patronen in te zien en zelfs te kunnen veranderen gaan bewust zijn voor af. Je kunt je bewust worden van patronen in je leven, bepaalde zaken die zich steeds (soms pijnlijk duidelijk) herhalen. Zaken die je wilt voorkomen maar je toch steeds weer lijken te overkomen… Gedrag van jezelf of anderen waar je last van hebt etc!

In persoonlijke ontwikkeling is bewustwording een belangrijke eerste stap.

Bewustwording!

Vaak worden we ons bewust van ongemak, pijn of emoties die we liever niet willen ervaren. Bewustwording zie je daarom vaak hand in hand gaan met heftige levenservaringen.

Je wordt je bewust van wat je ervaart. Je ervaart pijn, onrust ongemak. Je bevindt je plots in een burn out, scheiding, vriendschapsbreuk, heftig gesprek, ontslagtraject, moeizame situatie met je kind, partner, ouder of collega en je beseft… er is iets nodig!

Pijn maakt ons bewust en zorgt dat we gaan handelen. Soms is onze eerste reactie, net zoals wanneer we onze hand op een hete kachel leggen: terug trekken en vermijden! Dat is logisch. We willen ons niet rot voelen. Dus wanneer we een situatie tegenkomen die we niet prettig vinden is vermijding of weg willen vluchten van een dergelijke situatie een logische reactie!

Wanneer deze strategie echter niet zinvol blijkt: Je kunt er niet voor wegvluchten want het betreft je kind, partner, ouder of geliefde. Je hebt een baan of een leidinggevende waar je iets mee moet, of hoe vaak je ook vlucht het patroon blijft zich maar herhalen in je leven. Dan wordt het tijd om een andere strategie te hanteren.

De eerste stap is dus bewustwording van je eigen ervaring, gevoel, wensen en behoeften. Contact maken met jezelf is hierin een eerste stap. Want wanneer je in contact staat met jezelf kun je je bewust worden van wat je ervaart, wat je wensen en behoeften zijn.

In deze tijden zijn we allemaal iets meer stil komen te staan. Minder uitjes, bezoekjes en mensen om ons heen hebben wellicht ook bij jou wat ‘rust’ gebracht.

In stille momenten heb je wellicht wat meer contact gekregen met je innerlijke stem. Een innerlijke stem die het stiekem wel prettig vond om minder ‘te moeten’.

Het contact met jezelf is iets wat veel mensen door drukke werkzaamheden, bezigheden, sociale contacten, verantwoordelijkheden en alle andere zaken in het leven soms verliezen.

Wat voel je echt? Wat wil je echt? Is het ‘normaal’ om zo veel te doen? Is het ‘normaal’ om je schuldig te voelen als je het niet doet. Hoe ontspan je je? Welke feedback geef je jezelf in je hoofd?

Echt contact met jezelf is soms lastig, zeker voor gevoelige mensen die de neiging hebben zich af te stemmen op hun omgeving is het soms lastig om voelen wat zij zelf ervaren.

We worden in ons leven gevormd door wat we meemaken. We leren te leven langs bepaalde leefregels en normen en waarden. Door echt contact te maken met jezelf kom je erachter of die normen en waarden voor jou in je volwassen leven nog wel passen.

Hoe maak je nou contact met jezelf?

Vraag jezelf af wanneer je iets wordt gevraagd: Wat wil ik? Als ik visualiseer dat ik dit ga doen, hoe voelt het dan? Wat zegt mijn lijf?

Je bedenkt, stelt jezelf voor of visualiseert dat je de opdracht, activiteit of handeling uitvoert, en observeert welke reactie je lichaam geeft. Vervolgens onderzoek je je reactie! Zo kom je in contact met jezelf. Je observeert wat je ervaart en kunt aan de hand daarvan keuzes maken!

Bijvoorbeeld:

Een vriendin vraagt je: ‘ga je mee naar de bioscoop?’

Je denkt: ‘Ja leuk!’ Maar voordat je ‘ja’ zegt, zeg je in werkelijkheid: ‘leuk idee, ik kom er zo even op terug!’

Vriendin: ‘hoezo wil je niet dan?!’

Jij: ‘ik heb even een momentje nodig, ik kom er zo op terug, is dat goed?

Vriendin: ‘ja is goed’

Je neemt een moment de tijd om te voelen, je visualiseert jezelf in de bioscoop met je vriendin, of laat je gedachten erover gaan: Als ik mijzelf met mijn vriendin in de bioscoop zie zitten, hoe voelt het? Wordt ik blij? Moe? Enthousiast? Hoe voelt mijn lijf? Voel ik iets, onrust, een beklemd gevoel in mijn buik of borst, helemaal niets, etc.

Vervolgens interpreteer je het gevoel. Een rustig gevoel kan ‘ja’ betekenen. Onrust, weerstand of een zwaar gevoel kan ‘nee’ betekenen.

Vervolgens kun je onderzoeken wat bijvoorbeeld dat weerstand gevoel geeft: Heb je geen zin in die specifieke film? In die specifieke vriendin? In die locatie? Ben je te moe? Heb je gewoon geen zin? Etc. Je onderzoekt waar de weerstand vandaan komt en neemt vervolgens je besluit om wel of niet te gaan.

Je ziet dat je zelfs bij een eenvoudig en onschuldig verzoek gevoelens kan ervaren. Laat staan bij een vraag op je werk!

Je leert jezelf beter kennen en zal beter in staat zijn te luisteren naar jezelf. Of je dan vervolgens ook je grenzen aan kunt en durft te geven en op welke manier, dat is dan een vervolgstap!