Affirmeren

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Vroeger heb je geleerd op een bepaalde manier naar jezelf te kijken. Door levenservaringen heb je wellicht leren geloven dat je niet goed genoeg bent, dat je ‘iets moet doen’ om liefde te verdienen of dat je lelijk of niet de moeite waard bent. Dit zijn enkele voorbeelden van -vaak onbewust geworden-  overtuigingen die je kunt hebben.

Deze overtuigingen heb je vaak herhaald of je hebt meerdere bevestigingen opgemerkt in je leven waardoor je ze bent gaan geloven.

Onderzoek heeft uitgewezen dat we bijna 70.000 gedachten hebben iedere dag! En 98% van onze gedachten zijn herhalingen van de gedachten van de dag ervoor! Bijna 70% van die gedachten is bij de meeste mensen negatief. Je bevestigd jezelf dus heel vaak in negatieve zin. Alsof je dus negatief affirmeert en jezelf negatief bekrachtigt. Bijvoorbeeld:

  • ik kan dit niet’,
  • ‘mensen zitten niet op mij te wachten’,
  • ‘ik ben niet goed genoeg’,
  • ‘niet mooi genoeg’,
  • ‘ben onhandig’,
  • ‘lomp’,
  • ‘dom’ ,
  • ‘stom’ etc…

Deze zorgen vaak voor bepaalde gedachten en gedrag.

Je vertelt jezelf wellicht dat anderen jou niet goed genoeg zullen vinden, dat je lelijk bent. Dat je ‘iets maar niet moet doen’ omdat je toch zult falen of omdat je toch zal worden afgewezen.

Vervolgens beïnvloeden deze gedachten je gedrag. Zoals:

  • Je vermijd zaken, je gaat bijvoorbeeld niet sporten omdat het toch geen zin heeft. Of omdat je bang bent wat anderen van je vinden.
  • Je gaat te hard werken in de hoop waardering te krijgen.
  • Je stelt te hoge eisen aan jezelf, waardoor je je steeds tekort voelt schieten
  • Je voelt je somber omdat je je afgewezen voelt wanneer bijvoorbeeld een vriendin een afspraak afzegt.
  • Je staat bevroren op een feestje en hebt moeite om ontspannen te praten met de mensen om je heen waardoor je angst bewaarheid lijkt: ‘het loopt niet, mensen zitten niet op je te wachten’

Door je gedrag en onbewuste gedachten en gevoelens worden oude patronen vaak pijnlijk vaak herhaald en zo bevestigt de cirkel zich keer op keer.

Het systeem van negatieve bevestigingen omkeren

Dit systeem van negatieve bevestigingen kun je doorbreken met behulp van affirmeren. Ook kun je dit systeem veranderen door het vullen van je reservoir ‘je vat’, van zelfwaardering.

Affirmeren

Doordat je je bewust wordt van de negatieve verhalen die je jezelf verteld kun je een begin maken met het vertellen van positieve verhalen aan jezelf. Je kunt jezelf op die manier een beetje herprogrammeren!

Dit kun je doen door te affirmeren. Je kunt voor de spiegel gaan staan en iets leuks zeggen tegen jezelf. Dat kan variëren van: ‘ik zie er goed uit vandaag!’ (als je dit zo voelt!) tot aan ‘ook al voel ik me echt lelijk vandaag, ik vind het knap van mijzelf dat ik hier nu voor de spiegel sta en het opmerk’

Belangrijke voorwaarden van een goede affirmatie zijn:

  • Wees realistisch en authentiek. Als een affirmatie als ‘ik ben de kracht en de macht in mijn leven, ik ben blij mij te zijn!’ gewoon niet bij je past. Kies dan een andere.
  • Kies een affirmatie die past bij het huidige moment: wanneer je merkt dat je jezelf vaak onzeker voelt op je werk. Dat je je vergelijkt met anderen en je jezelf altijd minder voelt. Dan heeft het weinig zin om te affirmeren: ‘ik leef in overvloed en sta open voor succes’. Hoewel het een mooie affirmatie is slaat het in die situatie niet goed aan. Je hebt dan meet behoefte aan een affirmatie als: ‘ik ben goed genoeg’ of sterker: ‘ik mag er zijn!’ of nog sterker: ‘ik ben uniek en ben prima zoals ik ben!’. Of als je erg onzeker bent ‘Ondanks mijn onzekerheid en bijna automatische vergelijken met anderen, ik sta open voor de gedachte dat ik  goed genoeg ben.’
  • Kies een affirmatie die klopt met je gevoel! Je ziet het in de voorgaande voorbeelden. Ze lopen uiteen van ‘veel zelfwaardering tot ruimte maken voor het ontstaan van zelfwaardering. Afhankelijk van je proces en waar je bent kies je de affirmatie die op dat moment bij je past. Het moet een affirmatie zijn die klopt met je gevoel. Anders werkt hij niet in op je onderbewustzijn!

Affirmeren is dus het opzeggen van een kleine krachtige positieve zin die je vaak tegen jezelf zegt. Hiermee breng je de informatie die die zin in zich draagt over naar je onderbewustzijn.

Het gevoel wat je bij een affirmatie hebt is van invloed op je onderbewustzijn. Dus niet de woorden maar de achterliggende gevoelens.

Wanneer je zegt: ‘ik ben mooi’ of ‘ik heb zelfvertrouwen’ terwijl je daar niet in gelooft dan heeft het geen zin. Je kunt je onderbewustzijn niet voor de gek houden! Vandaar dat het belangrijk is een affirmatie te kiezen die klopt en resoneert met je gevoel!

Ik kan het niet!

Maar wat als ik niets iets kan vinden wat resoneert. Wat als ik me gewoon een complete mislukking voel?!

Soms zijn er mensen die zo diep zijn gegaan in hun negatieve spiraal dat zij geen enkel lichtpuntje meer zien. Ook voor hen is er een weg naar buiten!

Wat je namelijk wel kunt doen is via een andere weg een gevoel op te roepen. Je hebt een brein die fungeert als een supercomputer! Je kunt je brein vragen stellen en deze produceert vervolgens het antwoord.

Je maakt hierdoor gebruik van het reticulair activatiesysteem van je hersenen, ofwel je geeft je brein een zoekopdracht! Je vraag je brein bijvoorbeeld: ‘Hoe voelt iemand zich die zichzelf mooi voelt?’ Of ‘Hoe voelt iemand zich die zelfvertrouwen heeft’.

Je brein gaat dan vervolgens antwoorden produceren. Je brein geeft voorbeelden van dat gevoel, situaties uit jouw verleden waarin je je zo hebt kunnen voelen, of het draagt mensen aan die voldoen aan het antwoord op die vraag. Je ziet bijvoorbeeld mensen voor je die zich mooi of zelfverzekerd voelen.  Je kunt jezelf vervolgens de vraag stellen: ‘hoe zou die of die persoon omgaan met deze situatie? Hoe zou deze situatie invloed hebben op diens gevoel?’

Door jezelf vragen te stellen kun je het gevoel waar je naar zoekt oproepen!

Maak ruimte en wordt bewust!

Belangrijk is dat er ruimte en bewustzijn is:

  • Ruimte en acceptatie voor je gevoel op dat moment
  • Bewustzijn van de gedachten die je ervaart
  • Bewustzijn dat je de gevoelens aankunt
  • Ruimte voor erkenning van dat bewustzijn: ‘wat goed dat ik dit opmerk’
  • Ruimte voor dat bewustzijn om zijn werk te doen. Je hoeft niet iets te veranderen. Veranderen genereert vaak weerstand, observeren van je gedachten en gevoelens in voldoende
  • Ruimte voor de gevoelens om door je heen te stromen waarbij je opmerkt wat het met je doet, nog steeds met het bewustzijn dat je het aankan
  • Emoties die stromen blokkeren niet (meer) en er ontstaat ruimte voor (onbewust) nieuw gedrag.
  • Vertel jezelf vervolgens  het nieuwe positievere verhaal:            
    • Wat goed dat ik deze gevoelens en gedachten opmerk
    • Ik sta open voor dit inzicht
    • Ik sta open voor meer zelfvertrouwen etc.
  • Vandaar uit bouw je je positieve affirmaties uit en ontstaat er ruimte om ze te voelen!!